SOCIAL MEDIA

16. maj 2010

Tusindben og andet kryb

Jeg er efterhånden vant til forskellige slags insekter og kryb hernede og der skal meget til for at jeg springer op af stolen. I nat skal jeg dog love for at jeg fik en forskrækkelse. Lige pludselig kom der en Nadal - en slags tusindben - krybende i stuen. Det var en af de farlige og den var omrking 12 cm lang. FØJ! Af andet kryb vi har haft i hjemmet er giftslange, kyllingeedderkopper (ikke fugleedderkopper) og selvfølgelig alskens edderkopper og  kakerlakker. Mest heldige var vi nok da min mand ved et tilfælde opdagede slangen midt om natten og fik den slået ihel. Ikke noget med at lade døre og vinduer stå åbne om sommeren! Se det kan godt være at vi har strandvejr men så følger der andre mindre behagelige ting med det gode vejr ;-)

Nåede ikke at tage et billede af tusindbenet men ligende lidt denne bare med flere farver!

Og glem så alt om linket på den netradio jeg gav jer den anden dag. Min far gav mig igår linket på en side hvor man selv vælger de sange man vil høre. Den slags er der mange af men tit skal man betale for at lave playlister osv. men ikke her. Man søger sange og hiver dem ned i sin list over sange man vil høre og evt. kan man afmærke det lille hjerte så sangen bliver husket som favorit. Her er linket Grooveshark - kan varmt anbefales!

Er der forresten nogen af jer der ved hvor der er vikingeaktiviteter i Danmark? Altså hvor man f.eks kan prøve at være viking for en dag eller lignende. En dansk  veninde jeg har hernede skal have hendes mands israelske familie med til Danmark til sommer og det er blandt andet en af de ting de gerne vil prøve. Måske er der også nogen der har ideer til overnatningsmuligheder i København og Jylland. Har hørt om Cabinn - er der nogen af jer der har prøvet de hoteller?




KNUS

post signature

16 kommentarer :

  1. Hej Tina,
    Uha, nu fik du vækket minder om morgenritualer med at ryste tøj for ikke at stikke sine arme eller ben ind til skorpioner og andet kryb. Hvilket faktisk ofte gav "gevinst", da der ved døren var en sprække. Så selvom vi havde net for vinduerne, var der fri indgang for dem...

    Angående vikinger mm:

    Her i Jylland er der et sted der hedder Kællinghøl:

    http://www.erantis.dk/viking/artikler/2006/20050827.htm

    Der er også ved Ringkøbing:

    http://www.riskmus.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=2&Itemid=37

    og så er der jo Roskilde:
    http://vikingeskibsmuseet.dk/


    Jeg kan jo kun anbefale en tur tilbage til jernalderen i uge 30 på Hvolris jernalderlandsby, hvor jeg selv bor som jernalderkvinde med speciale i mad og håndarbejder :)

    http://viborg.dk/db/kultur.nsf/Alle/5B68CE3E199008BFC125739400505D7E?OpenDocument

    Jeg håber at de får en dejlig tur og at de måske besøger mig i fortiden ;o)

    Klem fra
    mette

    SvarSlet
  2. Puha, jeg ville simpelthen ikke have nerver til det. Selv bænkebidderne i kolonihaven kan hyle mig helt ud af den, haha..
    Min din mand er selvfølgeligt nok vandt til det og ved hvordan man lige klarer sån en fætter..

    Jeg kender desværre ikke lige til noget vikinge-arrangementer, men på Voergaard Slot her i Nordjylland er der hvert år middelalderdage. Jeg har noget familie der er ivrige deltagere og arrangøre deraf og det skulle være ret gennemført..

    SvarSlet
  3. Yrkkk... slanger og giftige tusindeben.. det lyder ikke specielt rart, men man lærer at tage sine forholdsregnler.
    Der er noget Vikingemarked ved Vikingeskibsmuseet her i Roskilde i løbet af sommeren, ved ikke hvornår, men det kan googles. Ang. overnatning her i byen, så ligger der er forholdsvist nyt vandrehjem ved havnen. Det er ret efterspurgt, så der skal nok bookes i god tid.
    Ha' en dejlig søndag Tina, knus herfra Roskilde

    SvarSlet
  4. Jeg beundrer dig, at du kan skrive så afslappet om den slags kryb. Jeg ville nok være fuldstændig panikslagen, hvis sådanne tingester bevægede sig indenfor, men jeg går ud fra, at man efterhånden vænner sig til det og ser på det på en anden måde.
    Knus til dig dernede i varmen.

    SvarSlet
  5. Urkkk hader kryb... Her slagtes alt med hårlak... Nærmere end sprøjte af´stand kommer jeg ikke !!!!! Huuu får helt gåsehud ved tanken...

    Jeg kender kun til det der Vikinge halløj i Roskilde... Men det er nu kun fordi vi danser Linedance der, tirsdag aftener, sommeren igennem hihihi Og har kun luret en lille bitte smule på skibene...

    Håber du slipper for møde med flere kryb de næste mange dage.

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  6. ADRRR! Jeg hader simpelt hen alt kryb. Hvis nogle har et billede af en edderkop på sin blog og jeg ikke er forberedet, så kan jeg kaste mig over tasterne i panik for at få lukket siden.

    Ingen ideer til Vikingedelen ud over dem du har fået ovenfor.

    Hvornår kommer du til DK?

    Knus

    SvarSlet
  7. Uha uha, det lyder stygt! Alt det der kryb med tusindben og edderkopper etc. det gør mig ikke noget, men slanger! Hjælp! Hvis jeg så en slange i mit hus midt om natten ville jeg nok fakde død om på stedet! Det er virkelig en grundt til ikke at bo sydpå, selvom det til tider lyder meget fristende. Især med det her elendige forårsvejr, vi har i år.

    Ved Hobro (midtjylland) findes der fyrkat. Det er et vikingecenter. Jeg ved ikke om de har sådan nogel aktiviteter, men der er i hvert fald altid et eller andet i gang. Vi var der sidste sommer.
    her hjemmesiden: http://www.fyrkat.dk/
    Måske det kan bruges.

    SvarSlet
  8. Jeg er bestemt ikke vild med sådan noget kryb. Jeg har kun hørt godt om Cab Inn hotellerne. god søndag aften. Knus

    SvarSlet
  9. Hej Tina
    Føj, det var da ubehageligt. Jeg er heller ikke glad for kryb og er sikker på, at I har mange, som vi slet ikke har hørt om her!

    Dejligt med et gammel Kasper Winding nummer :0)

    Knus fra Megan

    SvarSlet
  10. Wydrk! Jeg kan ikke fordrage kryb... jeg var gået helt amok med en tung bog, hvis det var mig! :-D

    Jeg har prøvet Cabinn i Århus, og det var udmærket. Jeg synes dog, at det er dyrt for et hotel i Århus, men vi kunne ikke finde noget billigere, da vi ledte efter det i sin tid.

    SvarSlet
  11. Jeg er heller ikke til kryb - det er sønnen så til gengæld - han har for nyligt fanget en hoppemus i en spand p børnehavens legeplads - og ja så hoppede den jo i spanden. Manden har nu også en gang slagtet en mus på sin mor fine persiske tæppe med en hammer - hun blev sur og dte var et farlit svineri, men som han sagde sp var der jo lige en hammer ved hånden.

    Jeg har sejlet med vikingeskib i Roskilde og det var en dejlig oplevelse. Frederikssund har også en vikingelandsby og i forsommeren er der vikingespil hvert år, men efterfølgende revy. Både spillet og reyen er ret underholdende. Æbelholt Kloster lige uden for Hillerød har en årlig eller to festivaller med rigtigt meget vikingerollespil og kampe og boder og marked og falkeflyvning og det er ret fedt. Hans havde sin riddertrøje på ogder var så mange af de voksne ridder som lige sagde til ham at var sej og det voksede den dengang 4-årige jo en del af.
    Knus

    SvarSlet
  12. Her i Frederikssund (Nordsjælland) er der en vikingeboplads, og i uge 26 og 27 bliver der hver aften opført vikingespil på friluftsscenen ved Roskilde Fjord.

    Jeg har for nogle år siden boet et par nætter på CabInn i Århus - det var okay, men ret småt ;-)

    SvarSlet
  13. Tusinde tak for alle de søde kommentarer! Vidste slet ikke at der var så mange muligheder for lidt Vikinge action i Danmark ;-) Tusinde tak fra mig og min veninde! Ja alt det kryb bliver man nødt til at vænne sig lidt til desværre men forstår jer godt. Havde det også sådan da jeg kom hertil. På et tidspunkt mente jeg at vi helt skulle lade være med at slå edderkopperne ihjel - synd for dem mente jeg. Resultatet var at der så på et tidspunkt var VIRKELIG MANGE edderkopper i hjemmet og husbonden fik lov til at gå igang med udslettelsen! Apropos slanger så er min svigerindes hund lige blive bidt af en slange. Den fik modgift og har det heldigvis godt. KNUS til jer alle♥

    SvarSlet
  14. Jeg tror jeg lider af en alvorlig oejenallergi over for kryb. Med det samme mine oejne faar oeje paa dem saa reagerer resten af kroppen! :)

    Mht vikingehalloejet, saa ved jeg godt at jernalderen ikke er helt viking, men det lugter da lidt af fisk. Kig evt paa Vingsted Moelle paa Vejleegnen: www.vhvvejle.dk, jeg har en veninde, som arbejder der og jeg ved de tit har aktivitetsweekender eller uger. :)

    SvarSlet
  15. Anonym24/5/10

    Hej Tina

    følg linket og få masser af inspiration til vikinge aktiviteter i Danmark

    http://www.duda.dk/Grundfag/Historie/Vikinger/vikinger.html


    :-) tina

    p.s. nyder at følge din blog da jeg selv er i et forhold med en israelsk mand!

    SvarSlet
  16. Anonym15/7/10

    Det ser ikke ud til at der indtil nu er nogen, som har nævnt Nykøbing Falster. Der var (i det mindste tidligere) børneaktiviteter omkring Jernalderen og Vikingetiden - Vikingerne er nok lidt idylliserede! Har du læst "Røde Orm" af Frans G. Bengtsson? Den giver et mangefacetteret billede af vikinger, der drager udenlands et par gange i deres liv. Det lyder næsten som en dannelsesrejse. Måske var det det, i bedste fald, nogle gange.

    Normannernes togter til Sicilien og Genua synes jeg også er ret forbavsende at høre om.

    SvarSlet