SOCIAL MEDIA

19. maj 2011

Israelsk Chokolade Kage og Skolekridt

På dagens shopping tur fandt jeg minsandten skolekridt!!!!!!!!!!!! Personalet kunne vist ikke helt forstå min totalt overgearede reaktion!! Det er et hollandsk mærke men smager præcist som dem kan kan købe i Danmark! Min søde veninde hernede fra er I Danmark for tiden så jeg har bestilt remoulade, ristede løg og Fransk hotdog dressing med. Det er ikke for sarte sjæle når man ikke spiser det så tit - kvalme!!! Men det smager nu fantastisk alligevel!



Hernede er chokolade kage en helt national spise. Faktisk er der mange der lige snupper et stykke til morgenmad sammen med kaffen. Det var lige en overraskelse første gang man oplevede det. Heldigvis er det mest voksne - børnene får almindelig morgenmad ;-)
Herunder kommer oprskirften på chokoladekagen over alle chokoladekager!  Jeg har bagt den i mange år og den er altid et hit. Den tager få minutter at røre den sammen og glasuren er også let. Ingredienserne har man næsten altid i huset. MEN husk nu at det er 5 spsk. færdiglavet kaffe så I ikke gør som min veninde der fik opskriften og senere ringede. Hun mente ikke at min kage smagte SÅ meget af kaffe. Hun havde brugt 5 spsk. neskafe pulver ;-) Kagen smager faktisk slet ikke af kaffe.

Israelsk Chokolade Kage
3 æg, 3 dl sukker, 175 g smeltet smør, 2 spsk. cacao, 3 dl mel, 3 tsk. bagepulver, 3/4 dl varmt vand, 3/4 dl mælk

Glasur: 5 spsk. færdiglavet kaffe, 100 g smør, 2 spsk. cacao, 1 - 1 1/d dl flormelis, lidt vanille

Æg og sukker røres sammen til blandingen er lys og skummende. Resten af ingredienserne tilsættes. Dejen hældes i en smurt bageform ca. 25x30 cm.

Bages midt i ovenen ved 180 grader i ca. 25 minutter.

Alle ingredienserne til glasuren koges sammen over mellem varme. Kommes over den varme kage lige efter den er taget ud af ovnen.





KNUS
post signature

12 kommentarer :

  1. Nu ligger der en opskrift på "Tinas chokoladekage" i alle rodepapirerne i hverdagskogebogen "God mad let at lave" :) Måske laver jeg den i aften.... håber jeg.

    Skolekridt kunne jeg aldrig sukke over, men remoulade !! Når vi har ferieret sydpå havde vi i mange år 2 faste ting med: Remoulade og Kraft dressingen Cresille, der desværre udgik.

    SvarSlet
  2. Mums, det ser bare lækker ud. chokoladekage til morgenmad, det tror jeg godt jeg kunne vende mig til

    SvarSlet
  3. Nøjh, den opskrift vil jeg prøve næste gang jeg skal bage!

    SvarSlet
  4. Ja der er sikkert mange madvarer vi bare er vant til at kunne købe her i Danmark men som man savner når man som dansker bor i udlandet. God weekend. Knus ♥♥

    SvarSlet
  5. Uuuuy, hvor ser den bare smovset og god ud, Tina ;-)
    (og forstår jo så udmærket din længsel efter forskellige danske delikatesser!)

    SvarSlet
  6. Åhh elsker chokoladekage det er virkelig en af mine laster.....Tak for opskriften den skal HELT sikkert prøves :)

    Kan godt forstå hvis du mangler noget af den danske madkultur, jeg ved hvordan jeg har det efter ost-sild-rugbrød efter 2-3uger i Asien.....du må jo endelig sige til hvis der er noget du ikke kan undvære....f.eks. en pose super piratos eller et ugeblad jeg hjælper meget gerne ;-)
    kh Jane

    SvarSlet
  7. Frøskuffen - glæder mig til at høre om du fik den lavet! Kan godt huske den dressing. Minder mig om sodavanden SanSao der udgik. bare den kom tlbage!
    Camilla - Det kan være du kan indføre skikken i Danmark ;-)
    Benedikte - Den er også lækker. Krydser fingre for at der er en god kok på skibet!
    Anette - Jeg kan lave laaaaaange lister over det jeg savner. Og da vi boede i Danmark var det de israelske varer jeg savnede!
    Eva - Den er nemlig smovset....... Ja utroligt hvad man kan savne også underlige kitschede varer.
    Jane - Den er virkelig værd at prøve!!!! Man skal rigtig nok ikke være længe væk før der er noget man savner. Hvor er du bare sød Jane at give mig sådan et tilbud. Problemet er at Post Danmark virkelig har høje porto priser hertil - helt vildt! MEN hvis der er noget du mangler herfra siger du bare til hi hi. Portoen herfra er meget meget billigere. Knus

    SvarSlet
  8. Hej Tina
    Stik mig din adresse og der er en pose skolekridt på vej...
    Elsker dem selv..:-)
    Må simpelhen lave bage den kage inden længe. Den ser bare for lækker ud.
    God torsdag Aften / RikkeBo

    SvarSlet
  9. Skolekridt er noget af det bedste slik! :) Den ser skøn ud den kage!

    SvarSlet
  10. Jeg elsker også skolekridt !!!

    SvarSlet
  11. Åååårh den ser super ud, den kage (-: Kunne være man sku bage her i weekenden .. <3

    SvarSlet
  12. JEG kan SAA godt forstaa din entusiasme over skolekridt. Det er hittet naar jeg finder noget dansk og saa skal det koebes om jeg saa kan lide det eller ej hehe.
    Den kage lyder laekker. Skal proeves.

    SvarSlet