SOCIAL MEDIA

4. jun. 2014

Opskrift: Pasta Alla Norma

Idag er det fridag her i Israel OG hedebølge. 40 grader og mere mange steder i landet. Lige nu har vi 42 grader hvor vi bor!
Helligdagen vi fejrede igår og idag hedder Shavuot. Shavuot betyder uger og falder den 6. og 7. dag i den jødiske måned Sivan og er festen til minde om modtagelsen af de 10 bud (Torah) på Sinai-bjerget (ca. år 1300 f.Kr.), som Gud gav Moses.  Shavuot fejres 49 dage (syv uger) efter Pessach. Det er også en høstfest der markerer afslutningen på hvedehøsten og "de første frugters fest" fordi offergaver af de første frugter i gamle dage blev bragt til Templet i Jerusalem som udtryk for taknemmelighed over for Gud. I skolen fejres det med at de yngste skolebørn kommer med blomsterkranse på hovedet og med frugtkurve i optog hvor de danser og synger. I de større klasser fejrer man det med fælles morgenbord. I hjemmene er der et festmåltid hvor man spiser brød, mælkeprodukter (mælkeretter), grønne retter og frugt men ikke kød. Hele natten studerer de mere religiøse Toraen og næste dag fremsiges specielle bønner i synagogerne og i Jerusalem samles mange ved Grædemuren.
Vi fejrede hos svigermor og mine bidrag til måltidet var en grøntsagslasagne, quinoasalat med marineret tofu og ovnstegte løg/cherry tomater samt pasta alla Norma!
Pasta Alla Norrma er efter sigende skabt som en hyldest til operaen "Norma" skrevet af komponisten Bellini. Det er en simpel og velsmagende ret.  I Italien bruger man at rive saltet ricotta ost over retten men picorino, feta eller parmesan kan også bruges. Her i Israel bruger jeg den saltede Bulgari ost.

P1040319-2

1 aubergine
Olivenolie
Salt/Peber
4 spsk. olivenolie
2 fed presset hvidløg
1 stor dåse (800g) gode flåede tomater (her kan man købe flere italienske varianter)
Lidt sukker
Salt/Peber
Frisk basilikum
Evt. 200g reven/smuldret fetaost, picorino, ricotta eller parmesan
 
Auberginen skæres i 1/2 cm. tykke skiver på langs. Skiverne lægges på en bageplade beklædt med bagepapir. Krydres med lidt salt og peber og pensles på begge sider. Bager i ovnen ved 180 grader i ca. 30-40 min. til de er gyldne. tages ud af ovnen og skæres i 2x1 cm. lange tern.
I en gryde varmes olien og hvidløget steges kort. Tomaterne, aubergine terningerne, sukker og salt og peber tilsættes. Koger ved svag varme i ca. 20 min. Gryden tages af varmen og de groftskårne basilikumblade tilsættes. Ved servering drysses osten henover retten men det er ikke nødvendigt med osten. Retten smager også fantastisk uden. Serveres med pasta.


8 kommentarer :

  1. Umm det lyder rigtig lækkert. Jeg kan også godt forestille mig et godt madbrød man bare sidder og dypper ned i det og får lidt af de hele med op. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Smager dejligt og rigtigt nok er et godt madbrød perfekt dertil! Knus

      Slet
  2. Aubergine er min yndlings, saa denne ret skriver jeg mig bag oeret. Herligt med traditioner og skoent at du fortaeller om dem. Her i F er de katolske traditioner i skolerne paa vej ud pga den store islamiske immigration. Det er lidt synd synes jeg for den franske identitet forsvinder.
    Herligt bibliotek du skrev om i gaar. Skoent at I har sol og varme. Saadan er det vist ogsaa i Dk for tiden. Her oeser det ned og vi har 9 grader brrrrrr.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også blevet rigtig glad for aubergine!!! Hvor ærgeligt med de katolske traditioner. Lyder som om det er samme problem i Danmark. Vanvittigt at det hele ikke kan forenes! Så må det da snart være jeres tur til at få sol og varme. Knus søde♥

      Slet
  3. Den ser super lækker ud den ret så den skal da prøves af :-)
    Her er der omkring 16-20 grader så som altid send gerne varmen denne vej - jeg trænger ;-)
    Kram

    SvarSlet
  4. Ja, min kommentar vil blive en gentagelse af de ovenstående.....Uhmmmmmm, det ser lækkert ud, Tina.
    En rigtig dejlig og givetvis varm dag til dig.
    PS. Det er spændende læsning, når du fortæller om hellig/festdagene hos jer. Egentlig havde jeg ikke tænkt over, at der er så stor forskel, før jeg stiftede bekendtskab med bloggen og før jeg flyttede til Holland.

    SvarSlet
  5. Uhmm, den ret ser bare lækker ud. Dén må jeg prøve en af sommer-dagene. Den må jeg da kunne finde ud af at servere for min mor. :D

    SvarSlet
  6. Hvor lyder det lækkert. Kunne forestille mig nogle gode tomater fint kunne bruges i stedet for en dåse. (Tænker altid i mindre portioner når man er alene) Kan du ikke lige forestille mig hvordan jeg kan løse det mht aubergine. Mon den er fryseegnet? Altså din Pasta Alla Norma.
    Tak fordi du deler ud af dit vidunderlige kulinariske køkken.

    SvarSlet