SOCIAL MEDIA

6. mar. 2012

Ikea er tilbage - Forår i luften

Idag gik turen til Ikea's genåbning med en dansk veninde. Som I måske kan huske brændte Ikea butikken tæt på os helt ned for lidt over et år siden. Vi havde ellers regnet med at der ville være lang kø men en time efter åbningstid ventede vi kun få minutter på at komme ind. Ved indgangen blev man fotograferet med et par piger i svenske "nationaldragter" - bagefter kunne man hente billedet i form af en magnet udenfor. En del var lavet om bla. var cafe og restaurant området blevet udvidet. Et par israelske retter var også kommet på menuen bla. sandwich tunisai og falafel. Vi fik førstnævnte som er en sandwich med tun, chili , kogte kartofler, syltede agurker og persille! Købte lidt Marabou chokolade. Heldigvis havde de ikke de der super farlige svenske aracks boller som er en slags romkugler i luksusudgave!!!!!




Og efter at havde skrevet om sne og regn den anden dag kan jeg virkelig melde forår hernede. 21 grader og det bliver varmere og varmere denne uge. 28 grader søndag. Billederne herunder er fra en grøftekant.






Og gaderne er fyldte med udklædte unger. Som jeg skrev er det Purim (vores fastelavn idag). I dette tidligere indlæg kan I læse mere om Purim. Yngste var oppe på skolen hvor der blev festet og ældste fejrede igår på militærbasen. Idag var hans enhed  frivillige på en skole hvor de hjalp med underholdningen. Imorgen er der optog i de største byer. Der bliver virkelig gjort noget ud af det. Kan det passe at det også er i Tyskland at der er optog med store figurer osv.? Det er ihvertfald i den stil.



KNUS♥
post signature
9. feb. 2011

Timna og Terrarium smykker


Ældste er på lejrtur i ørkenen. Er sikker på at de har en fantastisk tur. De sover i beduin telte og det er ikke ligefrem lunt om natten men han har fået en varm sovepose med. Han var godt træt igår da jeg talte med ham efter at have vandret rundt i ørkenen - god strategi fra lærernes side - ingen ballade med sådan en flok trætte 3 G'ere. Idag skal de vandre videre mod Eilat og Rødehavet.
Området de vandrede i igår hedder Timna. Her finder man nogen af de første miner i historien og det er her at den første kobber produktion fandt sted.






Timna området - billederne er lånt her


Spiste morgenmad sammen med min søde veninde Karin den anden dag. Vi var på cafe i området hvor den nedbrændte Ikea ligger. På samme cafe var der møde mellem en gruppe Ikea medarbejdere og deres chefer. Det forgik stille og roligt med megen forståelse og det lød til at samtlige arbejdere får løn et halvt år og derefter hjælp til at finde nyt arbejde - genopbygningen af butikken kan tage op til et år.
Billederne herunder har jeg taget. Der kom stadigvæk røg ud bagerste del af butikken og det vrimlede med sikkerheds patruljer.





Og så skal I lige se de sødeste terrarium smykker der kan købes hos WoodlandBelle .  Rent eventyr♥




Ha en dejlig dag♥
post signature


5. feb. 2011

Ikea brændt ned

Imorges brændte den ene af de to israelske Ikea butikker ned. Det var mellemøstens største Ikea butik og den første der blev bygget i Israel. Det var virkelig vild glæde blandt os skandinaviske piger da vi dengang hørte at Ikea kom til Israel både pga. møblerne men også pga. de skønne svenske madvarer man kan få der. 20.000 kvm. er brændt ned. Man ved endnu ikke hvad der var skyld i branden. Heldigt var det at butikken var lukket da det er shabbat hernede. I shabbaten (fra soldnedgang fredag til solnedgang lørdag aften) er der lukket pga. de religiøse kunder som ikke ville købe der hvis butikken ikke overholdt shabbaten. Jeg tænker virkelig på alle dem der nu ikke har arbejde. Det kan tage op til at år at genopbygge butikken. Billeder lånt her.










Knus
post signature
15. mar. 2010

H&M i Israel

Så er H&M kommet til Israel og sikke et vanvid. Vi har ikke mange udenlandske tøjkæder hernede. Vi har GAP, Zara og et par andre. 11-3 åbnede  H&M den første af ialt 6 planlagte butikker hernede. Se lige videoen her - bare de første par minutter for at forstå hvordan folk gik amok. Her er der billeder af køen men i nyhederne var der klip fra hvordan folk stormede ind i butikken - lidt pinligt synes jeg...... Så er deres tøj altså heller ikke mere fantastisk!


Vi har haft Ikea hernede siden 2001 og den anden dag åbnede nr. 2 butik hernede. Det skulle være den største afdeling i ellemøsten og der er 2 kilometer fra indgang til udgang! Om ikke andet kan man der købe rødbeder, Dajm chokolade og andet godt fra Skandinavien!

Idag var rengøringsdamen her og jeg var hjemme så jeg kunne hjælpe til. Kunne ikke lade være med at grine - jeg gjorde mere rent end hende ;-) Hun elsker at snakke kan man vist roligt sige og indimellem snakkede hun imens jeg gjorde rent. Nå, det er altid sjovere at gøre rent når man har selskab.
Yngste har en bograpport jeg skal hjælpe ham med til imorgen og så skal jeg forberede mig til et par PaintShop Pro enetimer jeg skal give de nærmeste par dage! Men det kalder jeg ikke for arbejde for det er det jeg bedst kan lide at beskæftige mig med.



KNUS
post signature
16. nov. 2009

Favorit salaten og hamstring i Ikea

Pyh har det underligt idag men kan IKKE være syg - har allerede haft min portion influenza iår!
Var på hamsting i Ikea idag - vi har en kæmpe Ikea butik her i Israel. Fik købt lidt svenske varer - har prøvet at bilde dem ind at remoulade er dansk og at de skal importere det men de hopper ikke på den ;-)

Har idag lavet min FAVORIT salat som jeg sagtens kan tømme en hel skål af alene! God som tilbehør til kylling.
Kinesisk hvidkåls salat
Ingredienser

1/4 kop vand
1/2 kop eddike
1/2 kop olie

2 spsk. soja
1/3 kop sukker

Alt røres sammen og hældes over ca. 3/4 finthakket hvidkål
Solsikkekerner, sesamfrø og pinjekerner ristes let i olie og blandes i salaten. Skal trække et par timer inden servering!

Hvis I er til reality tv er der her et link på et amerikansk website hvor de fleste serier er lagt ind!